‘Van week tot week ondernemen, afgestemd op de actualiteit’

Martijn Gerits

Ongeduldig telt Martijn Gerits de dagen af tot hij zijn gasten weer mag verwelkomen. Zijn restaurant Bij Petrus was elf lánge weken stil en verlaten, een onwerkelijke en pijnlijke aanblik voor de actieve horecaondernemer. Maar bijna mag de deur weer van het slot en geven zijn terrassen het Kerkplein en Kazerneplein weer glans. ,,Ein-de-lijk! Ik ben positief gebleven, het glas halfvol natuurlijk,’’ grapt Gerits. ,,Maar ik ben nu vooral enorm opgelucht dat we het vizier weer op de toekomst kunnen richten.’’

Martijn Gerits okwmagazine

Tekst en foto: Daniëlle Verweij

Een goedlopend restaurant, grote schare trouwe gasten, gedreven team medewerkers én een nieuwe horecaonderneming in oprichting. Het leven lacht de hardwerkende Woerdenaar toe. Tot de conoracrisis ook de horeca half maart op z’n grondvesten doet trillen. ‘Den Haag’ is onverbiddelijk: per direct gaan de deuren op slot. ,,Onvermijdelijk natuurlijk. Maar ook heel onwezenlijk. Waar gaat dit heen? Die onzekerheid drukt op je.’’

Annuleringen

In de dagen voor de sluiting werd het voor Gerits al wel steeds duidelijker dat de situatie uit de hand liep. ,,Net als velen volgde ik het nieuws continu. Ik wil altijd van alles op de hoogte zijn, zeker nu. In die dagen kregen we ook annuleringen van gasten die geen risico’s meer wilden nemen en dus hun reservering afbelden. Die zondag van de lockdown heb ik ’s middags al besloten dicht te gaan. ’s Avonds kwam de mededeling van Rutte.’’

Noodgedwongen schoot Gerits in de overlevingsmodus waarbij zijn ondernemersbrein overuren draaide. Niet alleen moest hij Bij Petrus door deze tijd zien te loodsen, ook moest hij oplossingen bedenken voor zijn nieuwe wijnbar die spreekwoordelijk al in de steigers stond. Hij wist het pand aan de Hoge Woerd, voorheen De Marketier, eerder dit jaar te bemachtigen. Maar de prachtige plannen ten spijt, zette hij dit project even ‘on hold’. ,,Eerst Bij Petrus veiligstellen, de wijnbar kon wel even wachten.’’

“Samen trainen om te wennen aan het nieuwe werken”

De kostenkant werd scherp bekeken, een nieuwe afspraak met de verhuurder bood enige, tijdelijke, verlichting. ,,Door de steeds veranderende situatie, volgen wijzigingen elkaar in rap tempo op. Ik onderneem nu van week tot week, afgestemd op de actualiteit.’’

Knallen

In de eerste weken werd Bij Petrus door de medewerkers schoongemaakt en opgeknapt waardoor het er nu weer spic en span uitziet. ,,Daarna werd het rustig. Je gaat wel door, maakt plannen, bedenkt oplossingen, maar heel veel meer konden we niet doen. Ik heb ervoor gekozen om een aantal keer goed te knallen in plaats van dagelijks maaltijden bezorgen. Het aspergemenu met Pasen viel goed in de smaak en de moederdagbrunch liep storm. Ruim zeshonderd moeders werden verrast. Het wegbrengen was logistiek een flinke operatie maar ook een mooie uitdaging. En we zagen onze vaste gasten weer, dat was echt een feest. Ik voel mij door hen echt gesteund. Dat geldt ook voor de medewerkers die zich enorm betrokken voelen en alles willen aanpakken.’’

Minder rooskleurig

Bij Petrus komt in aanmerking voor de NOW-regeling waarbij 90% van de loonkosten worden vergoed. In de praktijk is deze coronaregeling minder rooskleurig omdat een ingewikkelde rekensom resulteert in slechts 69% vergoeding. ,,De horeca klaagt daarover omdat het echt veel minder ruim is dan steeds wordt voorgespiegeld. In combinatie met je vaste lasten gaat het dan heel hard met je liquiditeit,’’ erkent Gerits. ,,Horecazaken met veel medewerkers worden logischerwijs het hardst getroffen.’’ 

Coulant

Maar de ondernemer bijt door en is opgelucht maandag weer aan de slag te kunnen. De restricties, anderhalve meter afstand, controlegesprek en verplicht reserveren, neemt hij voor lief. ,,De terrassen worden volgens de richtlijnen ingericht. Ik kies er bewust voor om niet met plastic afscheidingen te werken maar wel met voldoende ruimte tussen de tafels. Ik heb daarvoor wel meer openbare ruimte nodig. Net als de meeste horecacollega’s hebben gedaan, is dit aangevraagd bij de gemeente. Die stelt coulant te zijn in deze bijzondere tijd zolang de RIVM-maatregelen worden nageleefd. Reserveren is uiteraard verplicht, zomaar aanschuiven aan een lege tafel op het terras is er niet meer bij. Het staat wel vrij om ter plaatse te reserveren. Is er plaats, dan krijg je na controlegesprek en registratie een tafel.’’ Het menu is, om het werkbaar te houden, ook aangepast. ,,We hebben gekozen voor een all day menu zodat het voor ons uitvoerbaar blijft. Uiteraard staan daar ook de bekende signatuurgerechten op.’’

Trainen

,,Het wordt spannend, zowel voor de gasten als voor ons. Dit weekend trainen we nog een paar keer om zelf te wennen aan het nieuwe werken met de protocollen. We gaan bijvoorbeeld dus echt oefenen met serveren op anderhalve meter afstand. We houden ons strikt aan de regels en hebben tal van inventieve oplossingen bedacht. Koninklijke Horeca Nederland houdt ons ook goed op de hoogte, die informatie en adviezen zijn heel bruikbaar.’’

Wijnbar

Ondertussen heeft Gerits ook de plannen voor de wijnbar doorgezet, de verbouwing begint al snel. Interieurtekeningen tonen een sfeervolle zaak met een centrale U-vormige bar, een entree die naadloos overloopt naar het terras en elegante zitjes. De mediterrane sfeer spat er op tekening al af. Heerlijke wijnen en fijne gerechtjes in een genoeglijke omgeving, daar draait het straks om. ,,Een horecaconcept dat Woerden nog niet heeft. Afhankelijk van hoe de situatie zich ontwikkelt, wil ik juni al met een pop-up terras aan de Hoge Woerd gaan proefdraaien met de wijnen. Tevens ben ik een crowdfundingsactie gestart. Wie zich betrokken voelt, ambassadeur wil zijn en hierin gelooft, kan voor vijfduizend euro deelnemen. Ik vind het belangrijk dat het breed gedragen wordt. Ik weet zeker dat er behoefte aan bestaat en de locatie is natuurlijk fantastisch.’’ De naam van de wijnbar houdt hij nog even voor zich. ,,Ik heb bijna de knoop doorgehakt.’’ Als alles volgens plan verloopt, opent hij de nieuwe zaak eind juli. ,,Terugblikkend op de afgelopen periode is het goed geweest om even, weliswaar noodgedwongen, pas op de plaats te maken. Het biedt ook ruimte voor nieuwe inzichten. Nu we weer voorzichtig verder mogen, zullen we het ook meer waarderen. In de horeca verkopen we eten en drinken maar vooral ook service en gezelligheid. Dat hebben we allemaal enorm gemist.’’

Over deze ondernemer

Naam bedrijf:
Bij Petrus
Adres:
De Kazerne 5, 3441 AZ Woerden
E-mail:
info@bijpetrus.nl
Website:
https://bijpetrus.nl/

Delen