‘’Ik blijf geloven in de toekomst maar mis de stip aan de horizon’’

André van der Heijden

De bomvolle planning van Purple Haze Sound&Lights transformeert in luttele minuten tot een blanco agenda. Half maart 2020, premier Rutte doet de coronamaatregelen uit de doeken. ,,Dan zakt de grond wel even onder je voeten weg,’’ erkent Purple Haze-directeur  André van der Heijden. ,,Heel onwerkelijk.’’

Het is stil. Oorverdovend stil. Geen stampende beats, oogstrelende lichtshows en volle conferentiezalen. Normaliter dagelijkse kost voor het oer-Woerdense Purple Haze. De stoere trucks met het paarskleurige logo sieren de parkeerplaats aan de Kuipersweg alsof ze zijn geparkeerd voor een fotoshoot. ,,Een unicum,’’ zegt André van der Heijden. ,,Normaliter zijn ze allemaal onderweg.’’ Sinds de oprichting van het bedrijf in 1986 zijn nog nooit alle wagens tegelijk ‘thuis’ geweest. Het zijn de stille getuigen van de omslag die zo plotseling werd ingezet door de maatregelen in strijd tegen verspreiding van het coronavirus. Met een noodstop kwam de evenementensector tot stilstand. ,,Eerst tot eind maart,’’ memoreert Van der Heijden. ,,Toen tot eind april.’’ En nu? ,,Niemand weet het.’’

Tekst en foto: Daniëlle Verweij

Herpakken

Nadat twee evenementen begin maart al door opdrachtgevers zelf werden afgeblazen, kwam premier Rutte half maart met maatregelen die de mokerslag voor de evenementenbranche betekende. ,,Nadat ik eerst even op een rij moest krijgen wat er nu eigenlijk aan de hand was, kon ik mij snel herpakken,’’ vertelt de Woerdense ondernemer. ,,Denken in mogelijkheden. Maar ja, wij kunnen niet even snel iets anders gaan doen in onze branche licht en geluid. Maar als je inkomsten opeens compleet stilvallen, ga je kijken naar je kosten. En toen kwam ik tot de ontdekking dat er eigenlijk niets te bezuinigen viel. Behalve dan het wagenpark schorsen in wegenbelasting en verzekeringen.’’

Vakantiegeld

Met rekenen als tweede natuur, Van der Heijden was tot voor kort ook wiskundedocent aan het Minkema College, stortte hij zich op de cijfers. ,,Dat moest ik eerst helder in beeld krijgen. Hoe sta je er voor? Hoe gaan we voorlopig verder?’’
Eind april werd duidelijk dat evenementen voor een zeer lange periode ontoelaatbaar blijven wegens een te hoog besmettingsrisico. Een bijzondere personeelsbijeenkomst in het magazijn van Puple Haze volgt.
In een kring in de grote bedrijfshal komen, op anderhalve meter afstand, de bijna twintig vaste medewerkers bijeen. Te midden van de enorme hoeveelheid apparatuur waar ze zo graag mee werken, houdt Van der Heijden zijn betoog. ,,Ik wilde de onzekerheid weghalen en heb verteld dat ze zeker tot eind 2020 gewoon hun baan en reguliere salaris houden. Ja, inclusief vakantiegeld. En dat we voorlopig onze tijd goed en vooral nuttig gaan besteden. Onderhoud aan apparatuur, led-tl-verlichting aanbrengen, dat soort klussen die ik normaal zou uitbesteden. Daarnaast volgen de medewerkers verschillende studies om kennis te vergroten. En ze gaan zelf aan de slag met apparatuur om nieuwe vaardigheden te leren.’’
Dat laatste resulteerde al in de aanschaf van nieuwe high-tech camerasystemen. Deze worden al ingezet om shows van DJ’s live te streamen. En bij bedrijven om bijvoorbeeld videoboodschappen op te nemen en daarna digitaal te delen.
Alle werknemers zijn twee dagen per week op de zaak. Zo zijn er maximaal zo’n vijf mensen in het pand aanwezig waardoor er meer dan voldoende ‘veilige ruimte’ blijft. De salarissen worden voor 90% betaald uit de NOW, de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Behoud van Werkgelegenheid. Als DGA maakt Van der Heijden zelf geen aanspraak op een regeling voor looncompensatie door omzetdaling.

Bij de pakken neer gaan zitten, dat past niet bij mijn karakter.

Investeren

In tijden van crisis is differentiatie een logisch gevolg. Naar verwachting zal de evenementenbranche flink uitdunnen door faillissementen. Prognoses verwachten dat bijna de helft van bedrijven in de licht- en geluidsbranche het niet zal redden.
Van der Heijden is echter vast voornemens dóór te gaan en waagt het zelfs om nu te investeren. ,,Ik geloof in de toekomst. Daarom heb ik een volledig nieuw geluidssysteem aangeschaft. Binnenkort staan hier 36 fonkelnieuwe kasten van het merk Adamson, topkwaliteit. Een prachtig systeem dat modulair inzetbaar is, bij kleine en grote evenementen.’’
Vernieuwen en investeren in tijden van crisis getuigt van lef, doorzettingsvermogen, visie en vertrouwen. ,,Bij de pakken neer gaan zitten, dat past niet bij mijn karakter. Juist door nu acyclisch te denken en handelen, komen er weer kansen.’’

Stip

Maar foeteren en balen mag ook, zeker wanneer je in de hoek zit waar harde klappen vallen. ,,Natuurlijk baal ik, net als veel ondernemers. Waar ik nog het meeste last van heb, is dat er geen stip aan de horizon is voor de evenementenbranche. Die stip aan de horizon waar je naartoe werkt, die is er simpelweg niet. Al zou het over een paar maanden zijn, dan heb je tenminste houvast. Het blijft zo onzeker zonder een datum in het verschiet.’’
Wel verwacht Van der Heijden dat de zakelijke evenementen in het najaar, in aangepaste vorm, weer zullen plaatsvinden. ,,Met kleine aantallen bezoekers en veel aanvullende maatregelen. Beurzen en congressen met een beperkt aantal bezoekers, alles strak gestroomlijnd.’’
Grotere publieksevenementen met een paar duizend man zit er voorlopig niet in. ,,Ik denk echt dat op z’n vroegst in 2022 weer grote publieksevenementen zullen plaatsvinden met meer dan 3.000 bezoekers.’’

Nadenken over wat wél kan, doet de ondernemer ‘de hele dag door’. ,,Denken in mogelijkheden is het devies. Ik doe niet anders. De maatregelen zijn belemmerend maar we moeten ermee leven. Ik hoop dat we in het najaar weer kleine stapjes kunnen zetten.’’

Buitenbingo

Heel soms verlaat een bedrijfswagen van Purple Haze een paar uurtjes toch het terrein voor een ‘klusje’. Ook in deze tijd toont Van der Heijden zich maatschappelijk betrokken. ,,Thuishuis Woerden organiseert buitenbingo’s bij verzorgingscentra en andere locaties waar veel ouderen wonen. Wij leveren gratis de geluidversterking en een technicus aan. Een mooi initiatief waar veel ouderen van genieten. En nee, ik hoef niet in de planning te kijken of het wel schikt,’’ relativeert Van der Heijden met een voor hem zo karakteriseerde opbeurende lach.

Over deze ondernemer

Naam bedrijf: Purple Haze Sound & Lights B.V.
Adres:
Kuipersweg 10-12, 3449 JA Woerden
E-mail:
andre@purplehaze.nl
Website: www.purplehaze.nl

Delen