Dóórgaan als enige optie

Bas van der Putten

Een hoos aan annuleringen bracht het bloeiende ESH Media half maart tot abrupte stilstand. Opdrachtgevers schrapten hun campagnes met A0-displays wegens de corona-maatregelen waardoor de economie werd lamgelegd. Een klap in het gezicht voor de Woerdense onderneming. Nèt verhuisd naar een nieuw pand aan Kromwijk en vol prachtige plannen voor de toekomst, moest oprichter Bas van der Putten sturing geven aan deze onwerkelijke situatie. ,,Je kop laten hangen is geen optie, dóórgaan wel.’’

Bas van der Putten

Tekst en beeld: Daniëlle Verweij

Half maart, de telefoon staat roodgloeiend en de mailbox loopt vol. ,,Annuleringen aan de lopende band,’’ memoreert Van der Putten. ,,Alsof je in een nachtmerrie bent beland. Evenementen, ondernemers, organisaties, alles kwam tot stilstand.’’ ESH Media siert de straten in 55 gemeentes, 200 steden, op met opvallende A0-displays langs de wegen. Een methode die enorm succesvol is wegens een groot bereik. ,,Na de annuleringen zijn we met elkaar gaan zitten. Brainstormen over hoe nu verder. Doorgaande wegen zonder onze displays, een aanblik waar wij natuurlijk heel verdrietig van werden.’’ 

#steunelkaar

Een eerste actie vulde die pijnlijke leegte weer op. De hashtag #steunelkaar werd op overal op displays langs de weg vergezeld met prikkelende boodschappen. ‘Koop lokaal’, ‘blijf ondernemen’, ‘steun de ouderen’ en ‘hamsteren hoeft niet’. ,,Kreten om elkaar te blijven ondersteunen. Een campagne van onszelf voor alle inwoners. Daarmee wilden we bewustwording creëren in deze moeilijke tijd. En in beeld blijven.’’
Dat laatste geeft ESH Media ook als advies aan vaste klanten die ook hun omzet plotseling zagen verdampen omdat klanten wegbleven. ,,We hebben ons verplaatst in de klant, juist omdat ze ons dierbaar zijn. Wat heeft die autodealer nù nodig, de horeca en de lokale middenstand? Hoe kunnen wij ze helpen dit te communiceren?’’
Voor de trouwe klanten ging het team aan de slag. Tegen kostprijs, soms zelfs met verlies, werden displays langs de wegen geplaatst. ,,Elkaar steunen, dat was afgelopen tijd ons motto. Beter iets doen dan stilzitten. Voor onze goede relaties hebben we voor een zeer laag tarief campagnes geplaatst. Ik ben ervan overtuigd dat als je elkaar nu helpt, je elkaar later ook weer een normale omzet gunt.’’
Blijven communiceren, zo luidt het devies. ,,Je moet in zicht blijven, letterlijk,’’ aldus Van der Putten.

Schrappen

Om zelf het hoofd boven water te houden, is flink geschrapt aan de kostenkant. ,,Wij betalen veel legeskosten aan gemeenten om de displays te mogen plaatsen. Wij hebben alle gemeenten gevraagd coulant te zijn. In veel gevallen, zoals in Woerden, werd dat direct ingewilligd.’’
En hoewel er adviseurs zijn die opperen om ook in het personeelsbestand te snijden, wil Van der Putten daar absoluut niets van weten. ,,Nee, daar ben ik stellig in. Wij zijn een team, wij doen dit met elkaar. Alle medewerkers zijn mij even lief, iedereen werkt keihard. Ik wil van niemand afscheid nemen.’’ En dus blijft iedereen in dienst en is recent zelfs het vakantiegeld netjes uitbetaald.

Glazen wanden

Voorlopig wordt bij ESH Media in halve ploegen gewerkt, waarbij de RIVM-maatregelen in acht worden genomen. Mooie glazen wanden tussen de bureaus, geleverd door PreventieWanden.nl, broer van Van der Putten. Op iedere hoek hygiënische handgel. Anderhalve meter afstand in acht houden. ,,Meer kunnen we niet doen.’’
Helaas kunnen de medewerkers die gedetacheerd zijn via FermWerk nog niet aan de slag. ,,We missen ze,’’ erkent Van der Putten. ,,Maar de regels zijn helder, medewerkers met een beperking mogen nog niet aan de slag. We houden contact via de app en hopen ze snel weer te zien op de werkvloer.’’

We zullen doorgaan, met het zweet op ons gezicht, om alleen door te gaan, we zullen doorgaan. Ramses Shaffy zong het al in 1975. Het sluit één op één aan bij de bezielde en gedreven manier van ondernemen van Van der Putten. ,,Je kop laten hangen is geen optie, dóórgaan wel.’’

Krachtige club

Standaard spreek hij in ‘we’. ,,Alleen ben ik niets. Wij zijn met veertig man en vrouw ESH Media. Een prachtig bedrijf, platte organisatie, bruisend van energie en creativiteit. Ik mag dan de oprichter zijn maar wij vormen samen een krachtige club.’’ Op de foto voor dit artikel? ,,Liever met z’n allen maar ok, het moet dan maar.’’

In snelle pas vervolgt Van der Putten zijn weg. Er is veel te doen, de economie komt weer zachtjes aan op gang. ,,We zien nu de horeca weer is geopend, dat dit invloed heeft op andere sectoren. Daardoor trekt het bij ons ook weer aan. Tal van ondernemers willen weer knallen, zelfs de vacatures komen weer op gang. Langzaamaan ontwaken we uit een boze droom, vergelijkbaar met oorlogstijd. De weg terug zal niet snel gaan, we zijn er nog lang niet, maar hé, het is een begin.’’

Duurzaamheid

Het nieuwe pand aan Kromwijk ziet er strak uit. Het biedt meer ruimte dan voorheen, zowel op kantoor als in de werkplaats, magazijn en productieruimte. Duurzaamheid stond voorop, evenals hergebruik van materialen. Zuur genoeg moet het openingsfeest worden uitgesteld. ,,Dat komt nog wel,’’ zegt Van der Putten nuchter.

Over deze ondernemer

Naam bedrijf: ESH Media
Adres:
Kromwijk 4a, 3442 AG Woerden
E-mail:
bas@eshmedia.nl
Website:
https://eshmedia.nl/

Delen