‘Sturen op de huidige actualiteit die per dag verschilt’

Arjan van Vliet

De deuren van de bedrijven van Van Vliet Autogroep zijn geen dag dicht geweest. Maar op het dieptepunt van de coronacrisis bevatte de orderintakes nog maar een kwart van wat gemiddeld het geval is. ,,Dan heb je nog maar één keuze en dat is sturen op de huidige actualiteit. En dat kan per dag verschillen,’’ verklaart Arjan van Vliet, directeur Van Vliet Autogroep.

Arjan van Vliet – Van Vliet Autogroep

Tekst en beeld: Daniëlle Verweij

Nog maar een maandje geleden zag de wereld er nog heel anders uit. ,,Heel veel donkerder,’’ aldus Arjan van Vliet. ,,Nu merk ik toch dat de weg terug al goed is ingezet. Van die 25% zijn we inmiddels weer terug op zo’n 65 à 70 % van wat het voorheen was. Dat vind ik echt een knappe prestatie van ons team.’’
De eerste aankondiging van maatregelen om verspreiding van corona een halt toe te roepen, was direct voelbaar bij Van Vliet. ,,Terugblikkend kan ik stellen dat de klap hard was,’’ erkent Van Vliet. ,,Tegelijkertijd weet je dat je door moet, je moet je voorbereiden op de toekomst. Een andere toekomst dan we hadden bedacht,’’ stelt hij nuchter.

Dip

Er werden de nodige maatregelen getroffen en geen van de bedrijven heeft stilgelegen. ,,De werkplaats ging gewoon door, in het begin zelfs onverminderd. Die afspraken stonden al ingepland. De bestelde auto’s werden ook gewoon afgeleverd. Een aantal collega’s is wel thuis gaan werken, zoals bijvoorbeeld de administratie. En we hadden al snel online veel mogelijkheden gecreëerd. Zo bleven we met chatfuncties en Teams in contact met onze klanten. Ook telefonisch bleven goed bereikbaar, zelfs vanuit huis.’’
Maar de grote hoeveelheid aanpassingen kon niet voorkomen dat er na een paar weken toch een flinke dip kwam in de omzet en dus in de hoeveelheid werk. ,,Met de duimen draaien is heel frustrerend. Er kon heel veel niét maar we zijn gaan kijken naar wat wél kan. En dat bracht ons veel creatieve initiatieven. Zo is een administratief medewerkster flink aan de slag gegaan met aansprekende items op Instagram.’’

Boodschappen

Maar er is intern ook een sterke behoefte om maatschappelijk betrokken te zijn, juist in deze tijd. ,,Onze accountmanager Ruben Elzas bedacht dat de auto’s vaker stil stonden én de medewerkers meer tijd hebben. In samenwerking me Jumbo Stef Bijlsma en Samen voor Woerden is toen de boodschappen bezorgservice ontstaan. Wie echt de deur niet uit kan, krijgt dus een medewerker van Van Vliet aan de deur die de voedingsmiddelen komt brengen. In de praktijk zijn dat vaak ouderen. Een heel dankbaar initiatief dat nog steeds loopt,’’ vertelt Van Vliet.
Ook de leenauto’s kregen een nieuwe functie: zorgmedewerkers mogen deze gebruiken om naar hun werk te gaan. ,,Met de beschikbare middelen en tijd, vrijgekomen door de coronacrisis, hebben we een verschil kunnen maken. Hoe naar deze tijd ook is, dat geeft ons wel een goed gevoel.’’

NOW-regeling

Van Vliet Autogroep telt 140 medewerkers, verdeeld over negen vestigingen. Naast Opel (Autocentrum Van Vliet) worden ook de merken Fiat, Alfa Romeo en Jeep vertegenwoordigd (AutoWinkel). Ook Kia (Fase Autobedrijven) en Schadenet Van Vliet behoren tot de Van Vliet Autogroep.
Over de NOW-regeling (Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid) is Van Vliet enorm verheugd. ,,Je staat voor een voldongen feit: de inkomsten lopen drastisch terug maar de kosten gaan door. Personeelskosten zijn uiteraard hoog. Dat we door deze regeling zo’n vijftig procent vergoed krijgen, vind ik echt een cadeau. Hiermee konden we de medewerkers in dienst houden. Een week na aanvraag stond het al op de rekening. Dat is echt een compliment waard.’’

We hebben veel geleerd tot nu toe, dat is positief. En ik geloof nog steeds in de toekomst.

Heropeningen

De coronacrisis doorkruiste helaas ook de feestelijke heropeningen van twee Woerdense vestigingen van AutoWinkel. ,,Aan het begin van het jaar hebben we hard gewerkt om het bedrijf aan de Jozef Israëlslaan te verbouwen voor volwaardig dealerschap voor Kia, naast het bestaande Fiat, Alfa Romeo en Jeep. Tegelijkertijd hebben we de vestiging aan Barwoutswaarder, voorheen Kia, tot Occasion Centrum en universeel garagebedrijf omgebouwd. Een flinke klus en investering uiteraard die medio maart was afgerond. Een domper om zo te starten met deze twee bedrijven die een mooi metamorfose ondergingen. We stonden echt vol enthousiasme in de startblokken en gingen volop op de rem.’’

‘Breed sta je sterker’

Spreiding in diensten en producten is een oude handelswijsheid om risico te spreiden. Bij Van Vliet Autogroep werpt deze aanpak van sturing geven z’n vruchten ook nu af. ,,In vervlogen tijden was het al de slogan van Opel: ‘breed sta je sterker’. Bij ons was dat ook nu niet anders. Zo lag de productie van de Europese merken een periode helemaal stil. In Korea bij Kia ging het gewoon op volle kracht door. Verkoop van nieuwe auto’s liep terug maar daarentegen zijn occasions erg in trek, met name als alternatief voor het openbaar vervoer.  Ik zie dat de zakelijke markt ook nu nog erg voorzichtig is maar particulieren zijn onveranderd in hun aankoopgedrag. De activiteiten in de showroom draaien nu, op anderhalve meter afstand en veel desinfectieflessen, gewoon door. Digitaal kan er heel veel maar wie een auto koopt, wil toch het gevoel erbij hebben. Dat kan alleen in de showroom.’’ Dat de merken van Van Vliet Autogroep ook veel bedrijfsbussen in hun assortiment hebben, is waarneembaar in de huidige verkoopcijfers. ,,De bezorgdiensten hebben het razend druk omdat er veel online wordt besteld. Er is veel behoefte aan bestelbussen om aan die vraag te kunnen voldoen. Wij merken die toename heel goed in de verkoop.’’

Sneller

In de bedrijfsvoering is Van Vliet continu aan het schakelen. ,,Het is per dag bijsturen, afgestemd op de actualiteit. Het beleid wordt steeds bijgesteld, dat is onvermijdelijk in deze bijzondere tijd. Ik merk wel dat de weg terug nu sneller lijkt te gaan dan verwacht. Voorlopig zullen we niet op het oude niveau terugkeren maar ik verwacht wel dat we over een paar maanden richting de 80 à 85% gaan.’’
Van Vliet blijft onverminderd positief. ,,We hebben veel geleerd tot nu toe, dat is positief. En ik geloof nog steeds in de toekomst.’’

Over deze ondernemer

Naam bedrijf: Van Vliet Autogroep
Adres:
Botnische Golf 13, 3446 CN Woerden
E-mail:
woerden@autocentrumvanvliet.nl
Website:
https://www.autocentrumvanvliet.nl/

Delen