‘We moeten het nu hebben van de Woerdenaren’

Wasserette De Knijper – Nel en Jim Bakker

Dat de horeca keihard getroffen wordt door de sluiting in de tweede lockdown moge meer dan duidelijk zijn. Maar ook de toeleveranciers hebben te kampen met flinke omzetverliezen. Onder deze corona-gedupeerden ook Wasserette De Knijper, gerund door Nel, Jim en Marlon Bakker.

Wasserette de knijper nel en jim bakker

Tekst en beeld: Daniëlle Verweij

De duizelingwekkende stapels wasgoed, lange rijen wasmachines en drogers die non-stop draaien en de bezorgservice die standaard overuren draaide. ,,Het lijkt alweer zo lang geleden,’’ verzucht Nel Bakker. ,,Die drukte van toen lijkt wel een ander leven.’’
Samen met haar man Jim en later ook zoon Marlon bouwde ze de afgelopen zes jaar een goedlopend bedrijf op. De drie harde werkers genóten van de drukte die De Knijper met zich meebracht.
,,Maar driekwart van onze omzet is horeca gerelateerd,’’ vertelt Nel. ,,Dan begrijp je dat wij ons nu natuurlijk zorgen maken.’’
De eerst golf zorgde voor een shockeffect omdat de horeca plotseling op slot moest. ,,Maar toch merkten wij het nog niet direct omdat iedereen ging schoonmaken en klussen. De volle wasmanden die dat oplevert, hielpen ons nog een tijd. Maar daarna viel het stil. In de zomer trok het door de heropening van de horeca nog wel een beetje aan. Maar die echte drukte die we gewend waren, bleef uit. De tweede lockdown is voor ons ook echt een aderlating.’’
Restaurants, hotels, Bed & Breakfasts maar ook diverse sportclubs die normaliter gebruik maken van de service van De Knijper, hebben nu zelf ook geen zicht op heropening.
,,Gelukkig draait de bouw nog goed door, evenals scholen en garagebedrijven. Zo blijven we toch aan het werk. En particulieren blijven natuurlijk. Sommigen doen dat zelf, anderen besteden het aan ons uit. Daardoor blijven we draaien.’’

“Maar driekwart van onze omzet is horeca gerelateerd,’’ vertelt Nel. ,,Dan begrijp je dat wij ons nu natuurlijk zorgen maken.

Om de particulieren een extra zetje in de rug te geven, riep De Knijper een kortingsactie in het leven. ,,Dekbedden wassen met 15 procent korting. Daar krijgen we best wat reacties op. En de wasparfum die we zijn gaan verkopen blijkt populair.’’ ‘Le Essenze di Elda’ staat in sierlijke letters op de flesjes. ,,Ik ben er zelf dol op, zo veel lekkere geuren die wassen tot een feestje maakt. En ik ben blij dat klanten er ook op af komen.’’
Ook sporen ze Woerdenaren aan om vooral nu de bootkappen, tuinsethoezen en kussensets te laten reinigen en waterafstotend maken. ,,Dat doen we ook, echte winterwas.’’
Met de acties voor particulieren, hoopt Nel de schade te beperken. ,,We moeten het nu echt hebben van de Woerdenaren.’’

Alle inspanningen ten spijt, besloot De Knijper om dagelijks de deur om 14.00 uur al te sluiten. ,,Uit kostenoverwegingen,’’ verklaart Nel. ,,Alle elektrische apparatuur en verlichting draaiende houden, kost ook veel geld. Daarom snoepen we er een paar uurtjes af.’’

Financieel is het zwaar door inkomstenverlies en de regelingen zijn niet toereikend. ,,Die dekken maar de helft van de kosten. En gelukkig mogen we tijdelijk wat minder huur overmaken, wat later wel weer ingehaald moet worden. En zo proberen we het uit te zingen nu.’’

Nu er opeens heel veel meer tijd is, besloten Nel en Jim vooral het positieve te blijven benadrukken. ,,We zijn nu bezig om de straat op te vrolijken. Er zijn nu al palen geplaatst om foutparkeren tegen te gaan maar wij willen graag kleurrijke bloembakken. We hebben plannetjes bedacht voor smalle exemplaren die de straat mooier maken maar ook toegankelijk houden. Door hierover na te denken, stroomt er weer wat positieve energie. De situatie is niet leuk maar wordt nog veel beroerder als je bij de pakken neer gaat zitten.’’

Over deze ondernemer

Naam bedrijf: Wasserette de Knijper
Adres:
Nieuwstraat 21, 3441 EA Woerden
E-mail:
info@wasserettedeknijper.nl
Website:
www.wasserettedeknijper.nl

Delen